دانلود تحقیق درمورد پروتكل DNS

دانلود تحقیق درمورد پروتكل DNS

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد پروتكل DNS

با دانلود تحقیق در مورد پروتكل DNS در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق پروتكل DNS را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق پروتكل DNS ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد پروتكل DNS

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:32 صفحه

قسمتی از فایل:

آموزش  DNS

 DNS  از كلمات Domain Name System اقتباس و  يك پروتكل شناخته شده در عرصه شبكه‌هاي كامپيوتري خصوصا اينترنت است . از پروتكل فوق به منظور ترجمه  اسامي‌كامپيوترهاي ميزبان و Domain به آدرس‌هاي IP استفاده مي‌گردد. زماني كه شما آدرس www.srco.ir را در مرورگر خود تايپ مي‌نمائيد ، نام فوق به يك آدرس IP و بر اساس يك درخواست خاص ( query )  كه از جانب كامپيوتر شما صادر مي‌شود، ترجمه مي‌گردد . 

تاريخچه DNS

DNS  ، زماني كه اينترنت تا به اين اندازه گسترش پيدا نكرده بود و صرفا در حد و اندازه يك شبكه كوچك بود، استفاده مي‌گرديد. در آن زمان ، اسامي‌كامپيوترهاي ميزبان به صورت دستي در فايلي با نام HOSTS درج مي‌گرديد . فايل فوق بر روي يك سرويس دهنده مركزي قرار مي‌گرفت . هر سايت و يا كامپيوتر كه نيازمند ترجمه اسامي‌كامپيوترهاي ميزبان بود ، مي‌بايست از فايل فوق استفاده مي‌نمود.  همزمان با گسترش اينترنت و افزايش تعداد كامپيوترهاي ميزبان ، حجم فايل فوق نيز افزايش و  امكان استفاده از آن با مشكل مواجه گرديد ( افزايش ترافيك شبكه ). با توجه به مسائل فوق، در سال 1984 تكنولوژي DNS معرفي گرديد .

پروتكل DNS

DNS   ، يك بانك اطلاعاتي توزيع شده  است  كه بر روي ماشين‌هاي متعددي مستقر مي‌شود ( مشابه ريشه‌هاي يك درخت كه از ريشه اصلي انشعاب مي‌شوند) . امروزه اكثر شركت‌ها و موسسات داراي يك سرويس دهنده DNS كوچك در سازمان خود مي‌باشند تا اين اطمينان ايجاد گردد كه كامپيوترها بدون بروز هيچگونه مشكلي، يكديگر را پيدا مي‌نمايند . در صورتي كه از ويندوز 2000 و اكتيو دايركتوري استفاده مي‌نمائيد، قطعا از DNS به منظور  ترجمه اسامي‌كامپيوترها به آدرس‌هاي IP ، استفاده مي‌شود . شركت مايكروسافت در ابتدا نسخه اختصاصي سرويس دهنده DNS  خود را با نام ( WINS ( Windows Internet Name Service  طراحي و پياده سازي نمود . سرويس دهنده فوق مبتني بر تكنولوژي‌هاي قديمي‌بود و از پروتكل‌هايي استفاده مي‌گرديد كه هرگز داراي كارايي مشابه DNS نبودند.  بنابراين طبيعي بود كه شركت مايكروسافت از WINS فاصله گرفته و به سمت DNS حركت كند . 

 از پروتكل DNS  در مواردي كه كامپيوتر شما اقدام به ارسال يك درخواست مبتني بر DNS براي يك سرويس دهنده نام به منظور يافتن آدرس Domain  مي‌نمايد ، استفاده مي‌شود .مثلا در صورتي كه در مرورگر خود آدرس www.srco.ir  را تايپ نمائيد ،  يك درخواست مبتني بر DNS از كامپيوتر شما و به مقصد يك سرويس دهنده DNS صادر مي‌شود . ماموريت درخواست ارسالي ، يافتن آدرس IP وب سايت سخاروش است.

پروتكل DNS و مدل مرجع OSI

 پروتكل DNS معمولا از پروتكل UDP به منظور حمل داده استفاده مي‌نمايد . پروتكل UDP نسبت به TCP داراي overhead كمتري مي‌باشد. هر اندازه overhead يك پروتكل كمتر باشد ، سرعت آن بيشتر خواهد بود. در مواردي كه حمل  داده با استفاده از پروتكل UDP با مشكل و يا بهتر بگوئيم خطاء مواجه گردد ، پروتكل DNS از پروتكل TCP به منظور حمل داده استفاده نموده تا اين اطمينان ايجاد گردد كه داده بدرستي و بدون بروز خطاء به مقصد خواهد رسيد .

 فرآيند ارسال يك درخواست DNS و دريافت پاسخ آن ، متناسب با نوع سيستم عامل نصب شده بر روي يك كامپيوتر است .برخي از سيستم‌هاي عامل اجازه  استفاده از پروتكل TCP براي DNS را نداده و صرفا  مي‌بايست از پروتكل UDP  به منظور حمل داده استفاده شود . بديهي است در چنين مواردي همواره اين احتمال وجود خواهد داشت كه با خطاهايي مواجه شده و عملا امكان ترجمه نام يك كامپيوتر و يا Domain به آدرس IP وجود نداشته باشد.  پروتكل DNS از پورت 53 به منظور ارائه خدمات خود استفاده مي‌نمايد. بنابراين  يك سرويس دهنده DNS به پورت 53 گوش داده و اين انتظار را خواهد داشت كه هر سرويس گيرنده‌اي كه تمايل به استفاده از سرويس فوق را دارد از پورت مشابه استفاده نمايد . در برخي موارد ممكن است مجبور شويم از پورت ديگري استفاده نمائيم . وضعيت فوق به سيستم عامل و سرويس دهنده DNS نصب شده بر روي يك كامپيوتر بستگي دارد.

DNS

DNS مسئوليت حل مشکل اسامی کامپيوترها ( ترجمه نام به آدرس ) در يک شبکه و مسائل مرتبط با برنامه های Winsock را بر عهده دارد. به منظور شناخت برخی از مفاهيم کليدی و اساسی DNS ، لازم است که سيستم فوق را با سيستم ديگر نامگذاری در شبکه های مايکروسافت(NetBIOS ) مقايسه نمائيم .
قبل از عرضه ويندوز 2000 تمامی شبکه های مايکروسافت از مدل
NetBIOS برای نامگذاری ماشين ها و سرويس ها ی موجود بر روی شبکه استفاده می کردند. NetBIOS در سال 1983 به سفارش شرکت IBM طراحی گرديد. پروتکل فوق در ابتدا بعنوان پروتکلی در سطح لايه " حمل " ايفای وظيفه می کرد.در ادامه مجموعه دستورات NetBIOS بعنوان يک اينترفيس مربوط به لايه Session نيز مطرح تا از اين طريق امکان ارتباط با ساير پروتکل ها نيز فراهم گردد. NetBEUI مهمترين و رايج ترين نسخه پياده سازی شده در اين زمينه است . NetBIOS برای شيکه های کوچک محلی با يک سگمنت طراحی شده است . پروتکل فوق بصورت Broadcast Base است . سرويس گيرندگان NetBIOS می توانند ساير سرويس گيرندگان موجود در شبکه را از طريق ارسال پيامهای Broadcast به منظور شناخت و آگاهی از آدرس سخت افزاری کامپيوترهای مقصد پيدا نمايند. شکل زير نحوه عملکرد پروتکل فوق در يک شبکه و آگاهی از آدرس سخت افزاری يک کامپيوتر را نشان می دهد. کامپيوتر ds2000 قصد ارسال اطلاعات به کامپيوتری با نام Exeter را  دارد. يک پيام Broadcast برای تمامی کامپيوترهای موجود در سگمنت ارسال خواهد شد. تمامی کامپيوترهای موجود در سگمنت مکلف به بررسی پيام می باشند. کامپيوتر Exeter پس از دريافت پيام ،آدرس MAC خود را برای کامپيوتر ds2000 ارسال می نمايد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر