دانلود تحقیق درمورد بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران

دانلود تحقیق درمورد بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران

0 2.2k
دانلود تحقیق درمورد بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران

با دانلود تحقیق در مورد بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد بررسي تحول مفهوم محله در محلات شهرهاي دوران معاصر در ايران

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:12 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه

پيدايش مفاهيمي چون محله و چگونگي زندگي جمعي مردم ريشه در رفتار اجتماعي آنها داشته كه آن هم برگرفته از فرهنگ خاص آن زمان و مكان مي باشد .محله در گذشته داراي مفاهيم و ارزشهاي خاص سكونتي براي گروههاي قومي نژادي ، مذهبي و صنفي بوده كه در يك ساختار كالبدي منسجم و پيوسته ، علاوه بر خدمات دهي به ساكنين ، باعث ايجاد حس هويت و تعلق در اهالي محله و همبستگي و انسجام در كل بافت محله مي كرده است .

تحولات صورت گرفته طي دهه هاي اخير در شهرسازي ايران باعث ايجاد تغيير و تحولاتي در مفهوم كاركردي محلات در قسمتهاي مختلف شهرها شده است .

درجه كم رنگ شدن كاركرد محله در بافتهاي مختلف شهرهاي ايراني متفاوت بوده و آنچه كه مسلم است تحولات اجتماعي ، فرهنگي صورت گرفته در اكثر محلات باعث تغيير محله كهن ايراني و ظهور ساخت جديدي از مجتمع هاي زيستي در شهرها شده است .

 

طرح مسئله

در نظام كهن شهرهاي ايراني مناطق مسكوني با تفكر سيستم محله اي شكل مي گرفت و محله در نخستين گام ، بنياني بود اجتماعي كه با مفاهيمي چون احساس تعلق و مشاركت همراه بود . محله به عنوان يك بلوك ساختماني نقش مهمي در شناسايي ، جهت يابي و شناخت شهر و خوانايي آن دارد .

در گذشته فعاليتهاي اجتماعي در داخل محلات از اهميت بالايي برخوردار بوده زيرا حركتهاي مثبت و منفي اجتماع داخل محلات تأثير مستقيمي بر كل شهر و سيستم حكومتي وقت داشته است ، امري كه فقدان آن در محلات امروز به روشني ديده مي شود به راستي خلاء وجود چنين فعاليتها و گروههاي متحد اجتماعي در محلات امروز ناشي از چه مواردي است كه اينگونه ساكنين را بي تفاوت و روابط اجتماعي را كم رنگ كرده است ؟ مي توان اساسي ترين سؤال در خصوص محله و مفاهيم آن در كشور ما را به اين صورت عنوان كرد كه " بطور كلي محلات در گذشته داراي چه خصوصيات عملكردي و كاركردي ، بصري و .. بوده اند كه امروزه بعد از گذشت قرنها هنوز مي توان حس هويت ، تعلق ، صميميت و پايداري روابط را در آنها يافت ؟ به عبارتي محلات در دوران معاصر تا چه اندازه سعي در حفظ ارزشهاي حاكم بر محلات گذشته شهرهاي كهن كشور مان داشته اند ؟

 

هدف تحقيق

اين پژوهش ، تلاشي است در راستاي بررسي الگوها ، ارزشها و شاخصهاي حاكم بر محلات در دوره هاي مختلف گذشته در ايران و اشاره به وضعيت محلات در دوران معاصر ، باتوجه به تغيير الگوهاي زندگي ، ورود اتومبيل و همچنين تأثير طرحها و ضوابط شهرسازي در شكل گيري فضاهاي مسكوني ، اشاره به كمبودها و فقر امكانات و خدمات رفاهي در اين فضاها و نيز نگاهي خواهيم داشت به روابط اجتماعي موجود در محلات شهرهاي امروزي تا بتوان در آينده با توجه به موارد ونتايج حاصل شده از اين تحقيق ، راهكارهايي را جهت ساماندهي و ارتقاء كيفيت محله ها ارائه دهيم . 


پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر