دانلود تحقیق درمورد طالقان

دانلود تحقیق درمورد طالقان

0 1.7k
دانلود تحقیق درمورد طالقان

با دانلود تحقیق در مورد طالقان در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق طالقان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق طالقان ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد طالقان

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:79 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه:

يادمان طالقان

طالقان (زادگاه مردان خدا)

منطقه سردسير و كوهستاني طالقان واقع در شمال غربي تهران بزرگ با قدمت تاريخي بيش از هزار سال، علاوه بر داشتن تشكيلات اداري و حكومتي، داراي قوانين و مقررات اجتماعي خاص منطقه اي بوده كه بر اساس آن امور اجتماعي در هر روستا توسط اشخاص مورد تائيد و انتخاب مردم اداره و اجراء مي شد. اغلب روستاهاي بزرگ علاوه بر داشتن مسئولاني از قبيل: كدخدا يا دهبان، پاكار، دشتبان، ميرآب و چوپان كه امور اجتماعي و اداري و كشاورزي و دامداري را اجراء مي نمودند، يك شخصيت علمي و مذهبي براي اجرا و انجام امور تبليغات ديني و احكام شرعي معاملات و عقود اسلامي، و برنامه هاي مذهبي در ماه هاي رمضان المبارك، محرم الحرام، ايام سوگواري، اعياد و ميلاد چهارده معصوم عليهم اسلام و نيز مراسم نماز ميت و مجالس ختم از دنيا رفتگان وجود داشت و بعضي از اين روحانيون بزرگ داراي شاگردان علوم ديني نيز بودند.

منطقه طالقان عليرغم كوهستاني و سردسير بودن و كمبود اراضي كشاورزي آبي مردماني سخت كوش داشته و با كشاورزي و دامداري مايحتاج زندگي خود را تامين مينمودند.

زنان زحمتكش هر روستا علاوه بر انجام امور خانه داري در كنار همسران خود در فصل بهار و تابستان در كار كشاورزي ياور مردان خود بودند و در ساير فصول و اوقات فراغت به بافتن قالي و قاليچه و گليم و جاجيم و چادر شب و پارچه كرباسي و دستكش و جوراب و شال گردن پشمي ضمن تامين نياز خانواده با فروش مازاد آن قسمتي از نيازهاي ديگر خود و خانواده خود را فراهم مي نمودند، در حقيقت هر زني بازوي كارآمد همسرش بود.

علاوه بر كشاورزي، دامداري و پرورش گاو و گوسفند در روستاها از اهميت زيادي برخوردار بود، اين كار به دو صورت انجام مي گرفت يكي نگهداري گاو و گوسفند به صورت محدود در روستا در تمام فصول سال و ديگري به صورت كلي و سپردن آنها به شبان يا چوپان در طول نه ماه.

نگهداري گوسفندان نيز به دو روش انجام مي شد، يكي چوپان محلي كه در مقابل دريافت مزد در ازاء تعداد گوسفندان هر روستائي و چراي آنها در طول روز در مراتع و تپه هاي اطراف روستا و تحويل گوسفندان به صاحبان آنها در غروب هر روز و روش ديگر سپردن گوسفندان به چوپانان حرفه اي و بزرگ براي سه فصل شبانه روزي بهار و تابستان و پائيز در قبال پنير نسبت به تعداد دام هاي شيري و چراي آنها در دامنه كوه هاي سرسبز دور دست آبادي.

علاوه بر امور كشاورزي و دامداري عده اي از اهالي هر روستا به كارهاليي از قبيل داد و ستد و خريد و فروش مواد غذائي و ملزومات زندگي و گاو و گوسفند و اسب و قاطر و چهارپا و عده اي ديگر نيز به حرفه هاي فني مانند بنايي ، نجاري، خياطي، آهنگري، مسگري و رنگرزي اشتغال داشتند.

رويهم رفته در گذشته نه چندان دور بيش از نود درصد نيازمنديهاي زندگي در هر روستا توسط خود آنها تامين مي شد. از جمله فعاليت هاي در خور توجه و ارزنده مردم طالقان كسب علم و دانش متداول و علوم ديني و نيز آموزش آن به فرزندان پسر و دختر خود در سه ماه زمستان و اوائل بهار در مكتب خانه ها بود.

در مكتب خانه ها علاوه بر آموزش مقدماتي مانند نماز و تعليمات ديني به تدريج آموزش قرائت قرآن مجيد و سپس كتاب هاي رايج آن زمان و ديوان اشعار شاعران معروف و آنگاه نوشتن تدريس مي شد. پس از طي اين مراحل جواناني كه داراي استعداد بالقوه ذاتي و داراي امكانات مالي خانوادگي بودند جهت تكميل تحصيلات دانشگاهي حوزوي به شهرهاي تهران، قم و نجف اشرف جهت كسب علوم و معارف اسلامي مي رفتند و عده اي ديگر كه توانائي مالي نداشتند به شهرهاي استان مازندران و گيلان رهسپار مي شوند و در طول سه فصل پائيز و زمستان و بهار با دائر نمودن مكتب خانه به شغل شريف معلمي اشتغال مي ورزيدند، بنحوي كه اين اشخاص سهم بزرگي در امر آموزش فرزندان اهالي اين منطقه داشته اند.

يكي ديگر از مشاغل پر ارزش و جاودان هنري مردم طالقان كتابت قرآن مجيد، دواوين شعراء، رسائل و مراثي بزرگان شعر و ادب و نيز ساختن قلمدان هاي بسيار نفيس با طرح نقاشي و تذهيب بر روي قلمدان بوده و در حال حاضر به تعداد زيادي از اين كارهاي هنري در موزه هاي تهران و آستان قدس رضوي و يا نزد بازماندگان اين هنرمندان موجود مي باشد. پس از جنگ جهاني دوم و تحولات اجتماعي و علمي جديد در اروپا و سپس كشورهاي آسيائي از جمله كشور ما ايران و تاسيس مراكز علمي دانشگاهي به خصوص در شهر تهران، به علت نزديكي منطقه طالقان به تهران و نيز علاقه مندي وافر مردم اين خطه عده زيادي از جوانان پس از كسب تعليمات مقدماتي به اين شهر عزيمت نموده و به تحصيلات عالي اشتغال ورزيدند، ما حصل اين برنامه ها ظهور شخصيت هاي بزرگي در مشغل استادي دانشگاه و كرسي وزارت، قضاوت و مقامات عالي فرهنگي و در زمينه علوم اسلامي در مقام مقدس مجتهد واعظ، خطيب و نويسنده در خدمت جامعه ديني و علمي ايران بوده است.

1-    مشخصات عمومي محل:

استان تهران – شهرستان ساوجبلاغ در فاصله 80 كيلومتري مركز شهرستان ساوجبلاغ بخش طالقان و دهستان پائين طالقان و ده سنگ بن

وجه تسميه آن: چون در دامنه كوه واقع شده است و بر روي سنگ بنا شده است اين روستا به نام سنگ بن خوانده مي شود كه در گذشته با همين وجه تسميه و در حال حاضر نيز با همين وجه تسميه يعني چون بر روي دامنه كوه بنا شده است به نام سنگ بن خوانده مي شود.

تعيين فاصله روستا تا روستاهاي مجاور كه عبارتند از : فاصله روستاي سنگ بن تا كماكان 5 كيلومتر. تا كلانك 15 كيلومتر. تا شهراسر 20 كيلومتر و تا رشنا بدر 24 كيلومتر. تا مركز استان فاصله روستاي سنگ بن 120 كيلومتر مي باشد و تا شهر نيز 135 كيلومتر مي باشد و تا بخش طالقان 10 كيلومتر است.

2-    موقعيت طبيعي روستا: منطقه كوهستاني طالقان به صورت دره اي بزرگ از شرق به غرب و دره هاي كوچك متعدد شمالي و جنوبي در ميانه جنوبي و رشته جبال سر به فلك كشيده البرز مركزي در شمال غربي تهران قرار گرفته است. طالقان از سمت شمال مجاور روستاهاي تنكابن و رودبار و از سمت جنوب به روستاهي شمالي شهرستان ساوجبلاغ محدود و منتهي مي شود. جاده اصلي و آسفالته طالقان از طريق تهران، كرج، هشتگرد، آبيك، و زياران به سمت شمال شرقي به مركز طالقان به نام شهرك به طول 140 كيلومتر و امتداد آن به روستاهاي ديگر كه اكثراً آسفالته بوده و فاصله آنها تا شهرك از سه الي سي كيلومتر مي باشد. در سال 1379 جاده جديد و ميان بر طالقان از شهر جديد هشتگرد به سمت شمال و با احداث يك تونل به مركز طالقان در حال اجراء و انجام استكه در حدود پنجاه كيلومتر مسير آن كوتاه تر خواهد شد و به تكميل و بهره برداري اين جاده تاثير عميقي بر پيشرفت اقتصادي منطقه خواهد داشت.

وسعت و موقعيت: موقعيت روستاي سنگ بن نسبت به روستاهاي مجاور اين چنين است كه در شرق زيدشت و كلانك در غرب نساء، در شمال شهراسر، رشنابدر، سوهان، كماكان و در جنوب هيچ روستايي به علت قرار گرفتن كوهستان وجود ندارد مي باشد. در شنال شرقي روستاي سنگ بن، روستاي آرموت قرار دارد و آردكان، دنبليد. در شمال غربي روستا، روستاي كش، كشه رو، لوهران، تكه نوبد، خوران، خورانك، موچان قرار دارد. جنوب غربي روستاي سنگ بن روستاي نساء قرار دارد.

در جنوب شرقي روستاي سنگ بن، روستاهاي فشندك، زيدشت قرار دارد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر